Zelfregulering


Omdat een veilige en verantwoorde spelomgeving creëren een blijvende aandacht vraagt, gaat de sector nog een stapje verder dan dat waartoe hij verplicht wordt door de Kansspelwet.

Naast de extra beschermingsmaatregelen die vaak worden voorzien door aanbieders (zie advies voor spelers), sloten verschillende online kansspelaanbieders zich vrijwillig aan bij de eerste pan-Europese normen voor verantwoord spelen op afstand. Deze CEN-norm bevat ongeveer 134 maatregelen met betrekking tot de bescherming van consumenten en minderjarigen, fraudebestrijding, eerlijk spel, veilige en correcte financiële transacties en verantwoorde marketing. De kansspelaanbieders laten zich jaarlijks op de naleving van deze normen auditen door bijvoorbeeld eCOGRA, een vooraanstaande organisatie op het gebied van spelersbescherming, dat op zijn beurt jaarlijks onderworpen wordt aan een uitvoerig kwaliteitsonderzoek door KPMG, een van ‘s werelds toonaangevende auditbedrijven.

Ook de casino’s en speelautomatenhallen stippelen een eigen verantwoord spelbeleid uit, bovenop de wettelijke verplichtingen. Ze werken actief samen met erkende hulpverleningsorganisaties. Spelers krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om een zelftest uit te voeren om problematisch gedrag te herkennen en/of zichzelf een spellimiet op te leggen. Het personeel wordt door professionele hulpverleners opgeleid om problematisch spelgedrag te identificeren, de mogelijke negatieve gevolgen voor de speler te kennen en adequaat te kunnen reageren. Gedragscodes worden opgesteld voor de medewerkers, zodat ze op de meest gepaste manier omgaan met klanten. Bepaalde wedkantoren, die niet onderworpen zijn aan de hierboven omschreven EPIS-controle, bieden hun klanten bovendien de mogelijkheid om zich vrijwillig te laten uitsluiten.

Daarnaast hebben de leden van BAGO een gedragscode ondertekend die hen verbindt tot ethische en verantwoorde reclame en marketing. Middels dit initiatief willen ze zich engageren om hun reclamebeleid integraal te baseren op een verantwoord spelbeleid, op het informeren van de speler, op het voorkomen van buitensporige speelzucht en op het beschermen van minderjarigen.

De voornaamste engagementen van de sector die vastgelegd werden in dit convenant, zijn de volgende:

  • dat men er zich toe verbindt om de gedragscodes met betrekking tot direct marketing te volgen, en altijd voorafgaande toestemming te vragen aan geadresseerden voor e-mail campagnes;
  • dat reclame niet misleidend mag zijn, dat ze geen zekerheid van grote winst mag voorspiegelen, dat ze niet mag aanzetten tot het trachten verlies te recupereren door opnieuw te spelen, dat ze geen kritiek mag uitoefenen op niet-spelers, dat kansspelen niet als alternatief voor werken of sparen mag positioneren, dat ze een preventieslogan moet afficheren en dat ze kansspelen niet als middel om uit de schulden te geraken mag projecteren;
  • dat de speler correct geïnformeerd dient te worden, onder andere door het duidelijk aangeven van de voorwaarden, het enkel aanbieden van gratis spelen met dezelfde winstpercentages als hun betalende variant, het doorlinken naar de website van de kansspelcommissie en het eenvoudig toegankelijk maken van de bonusvoorwaarden;
  • dat er geen reclame gemaakt wordt die minderjarigen en uitgesloten spelers tot doelgroep heeft, geen reclame uit te zenden tijdens programma’s voor 20u of in gezondheidsinstellingen en geen elementen uit de cultuur van minderjarigen in reclame te gebruiken.

Daarnaast maakt de kansspelsector ook gebruik van andere middelen om de speler te beschermen (mogelijkheid om een zelfevalutie te doen, stortingslimieten in te stellen of tijdelijke uitsluiting). Ook het aanbieden van Betfilter, een software waarmee de toegang tot kansspelwebsites kan worden ontzegd, en de mogelijkheid tot tijdelijke zelfuitsluiting, dragen hiertoe bij.

Voor meer info:
– De kansspelcommissie: www.gamingcommission.be
– De website van BAGO: www.bago.be